Welcome!

Promosi Hebat!

10 Langkah Mengatasi Tekanan Perasan (STRESS)

on Ahad, 25 Mac 2012



Langkah 1 – Fahami Punca Stress
  • Selidik punca yang menyebabkan stress terjadi kepada anda 
  • Cari masalah dalam diri satu persatu.
  • Cuba mengubah rutin dan kebiasaan yang dilakukan sehingga menyebabkan ketegangan. 
Langkah 2 – Letakkan Keutamaan
  • Senaraikan keutamaan untuk dilakukan.
  • Jangan melakukan semua pekerjaan tanpa memberi keutamaan kepada yang lebih penting. 
  • Bertindak mengikut keutamaan untuk mengelakkan kita tidak membuang masa dan melakukan sesuatu yang merugikan.
Langkah 3 – Selesaikan Masalah Satu Persatu.
  • Selesaikan masalah kecil sebelum ia menjadi lebih besar.
  • Cuba selesaikan masalah yang ada pada waktu yang sesuai. 
  • Dapatkan interaksi dan komunikasi yang lebih berkesan kerana ia boleh menyelesaikan pertelingkahan dan masalah.
Langkah 4 – Menangis
  • Titisan air mata dapat menjadi teman dan menceritakan seribu masalah.
  • Menangis merupakan amalan yang sihat dan dapat melapangkan tekanan minda dan jiwa. 
  • Wanita lebih mudah menzahirkan emosinya melalui tangisan berbanding lelaki yang lebih kerap memendam perasaan dan menganggap menangis adalah sesuatu yang mengaibkan.
Langkah 5 – Ketawa
  • Dapatkan masa untuk duduk bersama sahabat handai yang pandai berjenaka dan berhiburlah bersama mereka.
  • Ketawa membantu meningkatkan keupayan pernafasan dan denyutan jantung, kegiatan otot-otot dan suhu badan juga dapat diaktifkan.
  • Proses ketawa boleh membantu membuang toksid di dalam badan dan darah dapat berjalan dengan lebih lancar
Langkah 6 – Bersenam Atau Beriadah
  • Bersenam tidak hanya mencergaskan fizikal, bahkan mental juga lapang setelah berpeluh.
  • Ketegangan jasmani dapat dielakkan dengan kerana peredaran darah berjalan lancar kerana otot-otot digerakkan.
  • Bersenam juga boleh membakar lemak yang boleh membawa penyakit di dalam badan.
Langkah 7 – Menyanyi, Menari Dan Menjerit
  • Anda boleh melepaskan stress dengan menyanyi dalam bilik air tanpa mementingkan sangat senikata lagu tersebut sambil menitiskan airmata.
  • Pasang lagu yang rancak dan sesuai untuk menari sepuas hati sehingga berpeluh.
  • Menjerit. Cari tempat yang sunyi dan jeritlah sekuat tenaga. Anda juga boleh mendapatkan tempat yang bising seperti di tapak pembinaan ataupun di dalam kebisingan waktu hujan dan di mana-mana mengikut kreativiti anda. Kalau susah sangat pegi sewa bilik karaoke dan berkaraoke lah sorang2.
Langkah 8 – Curahkan Perasaan Dalam Diari
  • Bila anda merasa tertekan akibat marah, sedih, kecewa dan sebagainya, tulislah segala-galanya di dalam diari.
  • Tidak perlu mencatakan secara detail perasaan anda. Cukup sekadar sedikit catatan. Simpan diari di tempat rahsia anda.
  • Kebiasaanya kita akan tertawa apabila membaca semula catitan kita itu di lain masa kerana selalunya ianya terlalu remeh tidak seperti apa yang digambarkan didalam diari.
Langkah 9 – Luahkan Pada Sahabat Karib
  • Mungkin anda melihat masalah itu terlalu berat, tetapi mungkin tidak pada sahabat karib anda.
  • Luahkan kepada sahabat anda itu perasaan anda kerana ia dapat mengurangkan bebanan stress.
  • Kemungkinan masalah anda akan selesai dengan pendapat dan pandangan sahabat anda itu.

Langkah 10 – Meditasi Atau Bertafakur
  • Melakukan penilaian semula terhadap pertuturan, perbuatan dan tingkahlaku yang telah dilakukan.
  • Secara bertafakur dan bertenang anda boleh membuat pertimbangan, di mana yang patut diperbaiki dan punca timbulnya masalah sehingga anda dapat ketegangan.
  • Pejamkan mata rapat-rapat dan lihatlah ke dalam diri, siapakah anda sebenarnya dan apa yang anda ingini.
Ranking: 5

{ 0 ulasan... read them below or add one }

Catat Ulasan

 
© LanunFanatik | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO