Welcome!

Promosi Hebat!

Priscilla Chan seorang yang genius

on Isnin, 28 Mei 2012

PRISCILLA dan Zuckerberg pada hari perkahwinan mereka, baru-baru ini.
PALO ALTO: Ketika Priscilla Chan melangsungkan perkahwinannya dengan pengasas Facebook, Mark Zuckerberg minggu lalu, dia kelihatan seperti pengantin perempuan dalam cerita pari-pari.

Dengan memakai gaun panjang putih, Priscilla, 27, tersenyum ketika bertukar ikrar dengan Zuckerberg, 28, yang bernilai RM60 bilion, dalam satu majlis yang diadakan secara mengejut.

Transformasinya kepada isteri bilionair paling muda dunia, bagaimanapun lebih menakjubkan daripada yang boleh dilihat memandangkan Priscilla ialah anak kepada lelaki keturunan Cina-Vietnam yang tiba di Amerika Syarikat bersama keluarganya pada 70-an selepas menghabiskan masa di sebuah kem pelarian.
   
  • FotoGAMBAR Priscilla (kiri) dari majalah Sekolah Menengah Quincy, Boston.
  • FotoRESTORAN keluarga Priscilla di Boston dikenali sebagai Taste of Asia, kini Pho & I.
Bapanya, Dennis Chan, 47, kemudian mengumpul wang secukupnya untuk membuka sebuah restoran makanan Cina dan bekerja keras selama 18 jam sehari untuk mencapai cita-cita melihat anak sulungnya itu menjalani kehidupan yang menjadi impian setiap warga Amerika.

Priscilla dibesarkan oleh neneknya kerana ibunya, Yvonne juga menghabiskan masa yang panjang setiap hari dengan bekerja di restoran Taste of Asia di Boston.

Ketika bersekolah di Sekolah Menengah Quincy, Priscilla terserlah sebagai pelajar pintar dan yakin untuk pergi lebih jauh.
Guru sainsnya, Peter Swanson, 66, yang juga jurulatih tenisnya berkata: “Dia datang kepada saya pada tahun pertamanya, ketika dia berusia 13 tahun dan bertanya: ‘Apa yang perlu saya lakukan untuk memasuki Universiti Harvard?’” “Saya terkejut.

Sepanjang hidup saya mengajar, tidak pernah ada pelajar 13 tahun bertanya soalan seperti itu.

“Dia tahu apa yang diinginkannya.

Saya menggalakkan dia menyertai pasukan tenis kerana saya tahu Harvard memerlukan dia memiliki resume yang bersifat menyeluruh.

“Dia dibesarkan oleh neneknya berbangsa Cina yang langsung tidak tahu berbahasa Inggeris. Dia wanita yang mempunyai perwatakan terhormat dan mempengaruhi kehidupan Priscilla.

“Neneknya memberi sokongan emosi. Ibu bapanya bekerja 18 jam sehari di restoran itu.

“Kerana kesungguhannya belajar, Priscilla menduduki tempat teratas dalam kelas pada tahun akhir persekolahannya. Dia memberikan saya baucar makan percuma di restoran keluarganya.

“Adalah jelas mereka datang dari keluarga miskin tetapi bersedia untuk bekerja sepanjang hari bagi mencapai sesuatu dalam kehidupan mereka di Amerika.

“Priscilla mempunyai ciri-ciri itu dalam dirinya.

Dia melakukan apa saja untuk memperoleh resume yang baik dan menarik untuk memasuki Harvard.

“Dan dia menyertai kelab tenis. Walaupun bukan atlit semula jadi, dia bekerja keras.

Apabila berjaya diterima ke Harvard, dia berlari ke arah saya dengan senyuman yang lebar dan berkata: “Saya sudah memberitahu anda saya akan ke Harvard!” Swanson mengunjungi Priscilla dan Zuckerberg di kediaman mereka berharga RM17.5 juta di Palo Alto, California tahun lalu.

“Zuckerberg berada di meja dapur dengan komputernya.

Priscilla memperkenalkan kami dan Zuckerberg berkata: ‘Di belakang lelaki yang hebat ialah wanita yang hebat.’ “Orang ramai bercakap mengenai betapa beruntungnya Priscilla dapat mengahwini Zuckerberg.

Tetapi bagi Zuckerberg, dia tahu dia yang bernasib baik.

Menurut biografi rasmi Priscilla, dia belajar di Sekolah Menengah Quincy sebelum belajar biologi di Harvard.

Dia berkenalan dengan Zuckerberg ketika mereka beratur untuk ke tandas ketika satu majlis pada 2003.

Zuckerberg bagaimanapun gagal menamatkan pengajiannya selepas mengasaskan Facebook dalam bilik asramanya. - DM
















Ranking: 5

{ 0 ulasan... read them below or add one }

Catat Ulasan

Pages

 
© LanunFanatik | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO