Welcome!

Promosi Hebat!

Hilangkan Stress Anda Dengan Amalkan Doa Ini

on Isnin, 16 April 2012

Penyakit stress ini adalah penyakit akhir zaman. Mungkin terlalu banyak memikirkan masalah tuntutan dunia moden kini, semakin ramai manusia mengalami stress. Menurut sumber, 1 orang daripada 6 orang menjadi gila kerana stress.

Stress ini terjadi kerana terlalu banyak dan asyik memikirkan tentang perkara-perkara yang perlu dibuat ataupun masalah-masalah yang perlu diselesaikan. Perkara-perkara ataupun masalah-masalah tersebut terlalu membebankan mereka sehingga terus terlupa Allah ada bersama mereka. Bukankah Allah telah berfirman:




Orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram. (al-Ra`d:28)





Al-Mawardi mentafsirkan “zikrullah” dengan maksud ketaatan, balasan dan janji Allah SWT.

Sementara Ibn Asyur mengatakan “zikrullah” bermaksud perasaan takut dan menjaga diri dengan melakukan suruhan dan meninggalkan larangan. Ia juga bermaksud al-Quran dan zikir dengan lidah.

Ringkasnya, “zikrullah” bermaksud kita menguatkan hubungan dengan Allah SWT dengan tunduk dan patuh kepada agamaNya dan pengertiannya tidak tertumpu hanya kepada maksud zikir dengan lidah sahaja.

Boleh dikatakan, kebanyakan manusia yang mengalami tekanan jiwa atau sakit jiwa disebabkan hubungan mereka dengan Allah SWT amat jauh. Oleh kerana itu umat Islam jarang sekali yang menghadapi tekanan jiwa, sebagaimana yang berlaku kepada umat manusia moden hari ini, kecuali gaya hidup umat Islam tidak jauh bezanya dengan orang bukan Islam. Allah SWT berfirman:


Dia-lah yang telah menurunkan ketenangan ke dalam hati orang-orang mukmin supaya keimanan mereka bertambah di samping keimanan mereka (yang telah ada).

Ibnu Abbas mengatakan kalimah “sakinah” dalam al-Quran ditafsirkan dengan “tama’ninah” (ketenangan ).

Tabiat atau fitrah jiwa manusia akan merasai ketenangan:
Ketika ia bergantung dan berhubung dengan kuasa yang Maha Agung Allah SWT.
Ketika ia mengetahui kehidupan di dunia untuk menikmati nikmat Allah SWT
Ketika ia meyakini ia akan kembali selepas kematian bertemu dengan Penciptanya
Ketika ia meyakini kerugian mengikut kacamata dunia akan diganti pada hari akhirat
Ketika ia mengetahui Allah SWT akan menolongnya dalam setiap situasi, sama ada kesenangan bagi menambahkan kebaikan atau kesusahan untuk menyelamatkannya.

Allah SWT berfirman:




Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. Katakanlah: “Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan”. (Yunus 57)



Ada satu doa yang pernah dibacakan oleh Nabi Muhammad s.a.w ketika orang kafir menakut-nakutkan baginda tentang tentera bersekutu yang akan menyerang Nabi s.a.w. Doa ini juga adalah doa Nabi Ibrahim A.S sejurus sebelum baginda dicampakkan ke dalam api oleh Raja Namrud. Doa ini dikatakan boleh mengurangkan atau menghilangkan stress jika dimalakan secara istiqamah.



Selamat mengamalkannya!

Wallahu a`lam….








Ranking: 5

{ 0 ulasan... read them below or add one }

Catat Ulasan

 
© LanunFanatik | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO